پارگی رباط صلیبی قدامی در ورزشکاران که در ورزش های سنگین مانند فوتبال و بسکتبال مشارکت می کنند بیشتر است.
تقریبا نیمی از تمام آسیب های رباط صلیبی قدامی همراه با آسیب به دیگر ساختارهای زانو مانند غضروف مفصلی، منیسک یا سایر لیگامنت ها رخ می دهد. پارگیهای ناکامل رباط صلیبی قدامی نادر است و  بیشتر آسیب های ACL کامل و یا نزدیک به کامل است.

یکی از شایع ترین آسیب های زانو، کشیدگی و یا پارگی رباط صلیبی قدامی است.
در آسیب رباط متقاطع قدامی بر اساس میزان آسیب و سطح فعالیت فرد ممکن است برای احیا عملکرد کامل زانو نیاز به عمل جراحی داشته باشید.
مفصل زانو از قرار گیری سه استخوان ران و ساق و کشکک مجاور هم تشکیل شده است . کشکک که در جلو زانو قرار می گیرد تا حدی نقش محافظ زانو در برابر صدمات را بازی می کند. اتصال این سه استخوان به هم توسط رباط های مستحم می باشد.
در زانو چهار گروه رباط مثل طناب های قوی استخوان ها را کنار هم نگه می دارند. که یکی از این رباطها رباط صلیبی قدامی است.رباط صلیبی قدامی در وسط زانو به صورت مایل قرار می گیرد و از حرکت جلو و عقب استخوان ران روی ساق و حرکت چرخشی این دو استخوان روی هم جلوگیری می کند.

علت آسیب

رباط صلیبی قدامی می تواند در حالات زیر پاره شود:
 تغییر ناگهانی جهت توقف ناگهانی
 کم کردن ناگهانی سرعت حین دویدن
 فرود اشتباه طی یک پرش
 تصادف یا برخورد مستقیم دو نفر مانند مسابقات فوتبال
آسیب در ACL در ورزشکاران زن نسبت به مرد بیشتر است. این امر به دلیل تفاوت در آمادگی جسمانی، قدرت عضلانی و کنترل عصبی عضلانی است.
سایر علل احتمالی تفاوت در لگن و زاویه اندام تحتانی ، شلی بیشتر رباط ها و اثرات استروژن بر خواص لیگامان می باشند.

علت آسیب
در هنگام پاره شدن رباط صلیبی قدامی، ممکن است یک صدای “پاپ” بشنوید و احساس کنید زانو از زیر پای شما دررفت. از دیگر علائم معمول می توان به درد با تورم اشاره کرد که معمولا در عرض 24 ساعت زانو متورم خواهد شد. اگر اقدامی هم انجام نشود معمولا تورم و درد به خودی خودبرطرف شود. ولی اگر شما تمایل به شرکت در فعالیت ورزشی داشته باشید، زانوی شما ناپایدار خواهد بود و این ناپایداری خطر آسیب به منیسک زانو را به همراه دارد. کم شدن دامنه حرکتی زانو، درد موضعی در مجامر مفصل، احساس ناراحتی مبهم هنگام راه رفتن نیز سایر علائم پارگی رباط صلیبی قدامی می باشد.

معاینات پزشک

در طول اولین ویزیت، پزشکتان با شما درباره علائم و سابقه پزشکی صحبت خواهد کرد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما تمام ساختار های آسیب دیده را بررسی می کند و آنها را با زانو سالم شما مقایسه میی کند. بیشتر آسیب های رباط ها را می تواند با یک معاینه کامل زانو تشخیص داد.سایر تست هایی که ممکن است به پزشک شما کمک کنند عبارتند از گرافی ساده و ام ار ای
با این حال در صورتی که در معاینه بالینی رباط پاره باشد دیگر انجام ام ار ای الزامی نیست.

درمان

درمان این آسیب بسته به نیاز فردی بیمار متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، ورزشکار جوان درگیر در ورزش های فعال، برای بازگشت ایمن به ورزش معمولا به جراحی نیاز دارد. ولی افراد با سطح فعالیت کمتر یا افراد مسن تر معمولا قادر به بازگشت به شیوه زندگی آرام بدون عمل جراحی می باشد.
درمان غیر جراحی : ACL پاره شده بدون عمل جراحی ترمیم نخواهد شد. اما درمان غیر جراحی ممکن است برای بیماران سالخورده یا افراد با سطح فعالیت بسیار پایین مناسب  باشد. اگر پایداری کلی  زانو مطلوب باشد، پزشک ممکن است گزینه های ساده غیر جراحی را توصیه کند.
بریس : پزشک شما ممکن است برای محافظت از زانوی بی ثبات استفاده از بریس را توصیه کند. گاهی برای حمایت بیشتر از زانو پزشک بر اساس شرایط بیمار ممکن است استفاده از عصا را توصیه کند تا از اعمال وزن بدن روی زانو جلوگیری شود.

درمان جراحی

بازسازی لیگامان : پارگی های رباط صلیبی قدامی قابل بخیه شدن به هم نیستند. برای جراحی ACL و بازگرداندن پایداری زانو، رباط باید بازسازی شود. در این جراحی رباط پاره شده با پیوند بافت جایگزین می شود. این پیوند به عنوان یک داربست برای ایجاد یک رباط جدید عمل می کند. گرافت ها می توانند از منابع مختلف به دست آید. اغلب آنها از تاندون کشکک گرفته می شود. تاندونهای همسترینگ در پشت ران نیز منبع مناسبی برای پیوند هستند. گاهی اوقات از تاندون چهارسر استفاده می شود. در نهایت، پیوند از جسد نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مزایا و معایب همه منابع پیوند وجود دارد. شما باید با جراح ارتوپد خودتان در مورد انتخاب پیوند مناسب صحبت کنید. از آنجا که ایجاد دوباره رباط روندی کند و زمان بر است، شش ماه یا بیشتر طول می کشد تا یک ورزشکار پس از جراحی بتواند به ورزش بازگردد.
روش :جراحی برای بازسازی رباط صلیبی قدامی با کمک آرتروسکوپ با استفاده از برش های کوچک انجام می شود. جراحی آرتروسکوپی کمتر تهاجمی است. مزایای تکنیک های کمتر تهاجمی شامل درد کمتری بعد از جراحی، زمان کمتری بستری در بیمارستان و زمان بهبودی سریعتر می شود.در مواردی  که آسیب دیدگی در رباط های متعدد باشد، معمولا بازسازی رباط صلیبی با تاخیر انجام می شود تا التهاب مفصل کاهش یابد و اجازه می دهد تا حرکت نرمال زانو  قبل از عمل جراحی دوباره برقرار شود. اگر در این شرایط  بازسازی ACL خیلی زود انجام شود خطر ابتلا به چسبندگی داخل مفصلی را افزایش می دهد که باعث کاهش دامنه حرکتی مفصل خواهد شد.

بازتوانایی

چه درمان شما عمل جراحی باشد یا نه، توانبخشی نقش مهمی در بازگشت به فعالیت های روزمره شما دارد. یک برنامه فیزیوتراپی به شما کمک می کند قدرت و حرکت زانو را دوباره به دست آورید. اگر جراحی شده باشید، فیزیوتراپی ابتدا روی برقراری حرکت در مفصل و عضلات اطراف آن تمرکز می کند. سپس به دنبال آن برنامه تقویتی برای محافظت از رباط های جدید شروع می شود. مرحله نهایی توانبخشی رقراری عملکرد اختصاصی ورزشکار جهت بازگشت به ورزش خود می باشد.

فیزیوتراپی

بعد از بهبود تورم زانو  یک برنامه توانبخشی دقیق آغاز می شود. تمرینات ویژه به برقراری عملکرد زانوی شما کمک می کند و عضلات ساق که در پایداری زانو نقش دارند را تقویت می کنند.